Onze kracht

Spelend en buiten leren

 

Spelend leren

Op ’t Holtpad vinden wij spelend leren belangrijk voor de totale ontwikkeling van het jonge kind. Kinderen hebben een natuurlijke nieuwsgierigheid en creativiteit om te ontdekken en te leren. 

Spel heeft vooral waarde voor de emotionele ontwikkeling (gevoelens uiten en verwerken), sociale ontwikkeling (afstemmen van gedrag, sociale cognitie) en intellectuele ontwikkeling (toename van voorstellingsvermogen en taalontwikkeling) 

Op ’t Holtpad werken wij hierbij vanuit doelen en laten we de doelen aansluiten bij de belevingswereld en het thema waarmee de leerlingen op dat moment aan het werk zijn. Op deze manier is het mogelijk het spel te verdiepen en te verrijken, ook met rekenen, lezen en schrijven. Sommige doelen worden aangeboden tijdens een kringactiviteit. Andere worden spelenderwijs aangeboden in een uitdagende en betekenisvolle hoek.

Buiten leren

Op ’t Holtpad leren we zowel binnen als buiten. Ons speel- schoolplein, wat dit schooljaar aangepast wordt, is op een natuurlijke manier ingericht met keien, boomstammen en groen waardoor een uitdagende speelplek gecreëerd is die de fantasie van de kinderen prikkelt. We kunnen buiten samen in de kring en er zijn werkplekken. De sportvelden en de natuur om ons heen, gebruiken wij om op avontuur te gaan, te sporten en voor bewegend leren. ‘Buiten’ betekent voor ons vrijheid en ruimte en is goed voor de gezondheid en weerstand van de kinderen. Wij hebben de overtuiging dat een gezond, fit lichaam beter tot ontwikkeling komt!  Dus niet alleen op zonnige dagen, maar ook als het kouder wordt, als het eens regent en natuurlijk als het sneeuwt, nemen we de kinderen mee naar buiten. 

Wat zeggen de Noren ook alweer? 

“Er is geen slecht weer, alleen slechte kleding!”